Oberoende av vad Stefan Löfven
kommer säga i tiden som följer, så har media påvisat- med speciellt tack till
"Nyheter I Dag"- att situationen är såpass allvarlig att regeringen bör avgå.
Den skandalösa handteringen av
sekretessbelagd information hos Transportstyrelsen, har satt i fara båda enkeltpersoner
och Sveriges säkerhet.
Vilken skada som eventuellt har
händt är oväsentligt i detta sammanhang.
Om åtgärder är tagits för att
begränsa hotet är gjorts, är också detta uväsentligt här.
DET SOM GÖR ATT
REGERINGEN BÖR AVGÅ ÄR:
Många
ministrar har känt till säkerhetsleckan:
Infrastrukturminister
Anna Johansson
Inrikesminister
Anders Ygeman
Försvarsminister
Peter Hultqvist
Ygeman
och Hultquist har känt till skandalen sedan hhv januari och april 2016.
|
Statsminister
Löfven måste ha känt till "avsteget från gällande lagstiftning" från Transportstyrelsen.
Att
tro statsminister Löfven inte har varit känd med detaljerna i en av viktigaste
sakerna vidrörande rikets säkerhet i modern tid – se DET är naivt.
Regeringen
har förbrukat sitt välkända mantra, och skall inte flera gånger använda naivt
som ”förklaring” på sitt agerande.
Regeringen
har inte informerat Riksdagen eller Försvarsutskottet, men mörkat
händelserna.
|
Regeringen pressade Transportstyrelsen att driva igenom den nya
IT-driften trots att de kände till de allvarliga säkerhetsbristerna och ”avvikandet av svensk lag”.
En kriskommision måste danas,
och denna okultur av vad som tycks vara saknande konsekvensanalys och strategi,
måste bort. Efterforskning måste ivärksättas, och skuldiga till brott måste ansvara
inför domstol, lik alla andra som begår brott.
|
VAD MED SÄPOS ROLL?
Säpo valde att lämna ut en sekretessprövad version
av sin hemliga utredning mot Maria Ågren, Transportstyrelsen, och skandalens
täta kopplingar till regeringen.
SÄPO har känd till Transportstyrelsens outsourcing
sedan 2015, och skrev i nov 2015 till Transportstyrelsen om ”rekommendationer
om omedelbara säkerhetsskyddshöjande åtgärder”.
Innlädningsvis skriver SÄPO: ”Det har kommit till
Säkerhetspolisens kännedom att Transportstyrelsen under 2015 påbörjat sin outsourcing
av IT-miljö till IBM Svenska Aktiebolag med underleverantörer utomlands.”
Både tittel och inledning berättar att
- Antingen existerar ingen lagstiftning som säkrar att SÄPO koplas in ifm
handlingar som påverkar landets säkerhet- vilket är mycket oroande.
- Eller så har både Transportstyrelsen och regeringen brutit denna lag.
Vidare kan man ställa fråga vid att SÄPO kommer
med rekommendationer och inte ålägger säkerhetsåtgärder.
Hur fungerar egentligen vår säkerhetstjänst?
Hur ser relationen mellan SÄPO och regeringen ut –
om en regering mörkar information och inte informerar Riksdagen, borde inte
SÄPO ha en informationsplikt överför Försvarsutskottet när landets säkerhet hotas?
VAD SKEDDE OCH VARFÖR?
I
förhör med SÄPO benämner David Heed från Transportstyrelsen behörigheterna som
delades ut som ”nycklarna till Kungariket”. Detta avtal undertäcknades i mars
2015.
17 IT-tekniker utan
säkerhetsklarering från IBM i Serbien, Rumenien och Hollenderna fick tillgång
till IT-systemet, varav 13 var serber. En av de har 10 års erfarehet från
främmade makts militär.
Rolf
Annerberg (S), som nyligen avgått som ordförande i Transportstyrelsens styrelse
till följd av skandalen, förklarar i förhör med SÄPO att säkerhetsbristerna är
en konsekvens av hård tidspress från bland annat regeringen. Motivet sägs vara
att myndigheterna skulle spara pengar.
En regerings fremsta uppgift är att värna land och
folk.
Det har inte varit prioritet hos regeringen
Löfven.
Frågan om haveriet har skadat även andra länder
inom Europeiska Unionen genom det gemensamma krypterade nätverket TESTA,
genstår än så länge obesvarad.
Regeringen Löfven borde gå av.
Om den blir sittande kvar, är orsaken att det inte finns någon samarbetande opposition till att ta över.
ANNAT PÅ BLOGGEN:
GRANSKNINGSARTIKLAR I "NYHETER I DAG":
|
|
Kände inte till attdet var olagligt att strunta i lagen
|
Trots skandalen:Maria Ågren fortsätter ta ut full direktörslön på 115 200 kronor i månaden
Ni fattar fortfarande inte hur jävla allvarligt Transportstyrelsens haveri är
Icke säkerhetskontrollerade personer utomlands kan fortfarande ha tillgång tillIT-systemet
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar