fredag 10. oktober 2014

Att få dö en värdig död (VIDEO)



Just nu förbereder sig en ung kvinna i USA på 29 år att dö.
Hon har hjärncancer, och inte länge kvar att leva.
(Video längst ner)

Hon valde att flytta till Oregon, som är en av fem stater som har en lag om ”Death With Dignety” – en värdig död.
Där har hon fått en dödlig dos smärtställande medicin, och kan själv bestämma när tiden är inne för att ta denna.
För att få detta, måste två läkare ge en prognos att hon inte vill leva utöver 6 månader.
De måste bevittna att hon är mentalt frisk, och inte är deprimerad utöver vanlig ledsenhet över att skulla dö.


 
Jag tycker det är rätt och viktigt att kunna få välja
dö en värdig död och sleppa stora smärtor och mycket lidande.
Det ger en trygghet i livets sista skeda.




Som sjukssköterska har jag sedd många människor dö.
Döden kan se mycket olika ut.
Döden kan vara fridfull och en befriare.
Men den kan också var en lång och smärtsam kamp.

Det är läkarens uppgift att läka och rädda liv.
Men det är också läkarens uppgift att minska lidande, och lindra smärta.
Jeg har sedd läkare som känner sig otrygga på att gi för mycket smärtlindrande medicin - även i tillfellen där familjen har blivit tillkallat för att vara hos den döende sista natten.
De är rädda för att bli anklagad i efterkant, även för att mista arbetet.
Den som lider för detta är pasienten.
Och i stället för en fridfull död där pasienten får den smärtlindring som han/hon behöver och får somna stilla in, kan det bli ett veckorlångt och mykcet smärtsamt lidande innan döden äntligen tystar hjärtats uthålliga slag.

Detta är ovärdigt, och onödig lidande.



Även som privatperson har jag denna erfarenhet.
Båda mina föreldrar dog i cancer.
Jag satt vid bådas dödsbädd.
Min far kämpade mot cancern i flera år med två kateter och mycket besvär.
Men han älskade livet, och behöll hoppet om att han skulle bli lite bättre lika in i det sista.


Två veckor innan min far dog, sa han till läkarne att nu ville han åka ”hem” –
men det fick han inte.
Det var ingen som satte sig ner och talade med honom om det.
Det var bara inget man talade om.
Min far hade tappert kämpat kampen mot cancern i många år.
Två veckor innan han dog orkade han inte mer.
I stället för att bli respekterad för detta, så blev det två långa, tuffa och smärtsamma väckor.
Ovärdigt, och onödigt lidande.

Vi behöver en lagändring så att den pasient som önsker det, kan få en dödlig dos med smärtställande och få avsluta livet på ett värdigt sätt, på en tid han själv väljer.

Det behövs också en hållningsändring i samhället så att läkare kan ge pasienten optimal smärtlindring utan att behöva frykta att möta anklagor i efterhand.

I dag reser döende pasienter som önskar att avsluta livet på ett värdigt sätt till Nerderländerna.
I stället borde de få avsluta livet i sin egen säng, i sitt eget trygga hem, och inte på et hotellrum i ett fremmande land.




Som troende vet jag att Jesus har segrat över döden, och att efter döden kommer mitt goda liv att bli ännu bättre, därför att jag kommer att få vara med Herren.
Då får jag en ny och spännande kropp, så som vi kan läsa i Evangelierna att Jesus hade efter att Han stod upp från de döda.

Det största Gud har gett mig efter livet själv, är min egen fria vilja, och jag kan välja var jag vill vara efter döden.
Jag känner Jesus, därför är inte det något svårt val, jag vill vara med Honom.
Jag har gett mitt liv till Honom, och Han är Herre i mitt liv.

 
Gud älskar oss alla, Han gör allt för att vi skall älska Han tillbaka.
En dag kommer Han att sätta stopp för allt det onda i världen.
Det kommer inte att ske utan kamp – det kan vi se tydelig tecken på i världen i dag.
Om du inte känner Honom, så tala till Honom i dag, innan det är för sent.
Även om vi är friska, så vet vi inget om hur länge vi kommer att leva.
Livet kan ta slut i morgon.

Kolla den unga kvinnan som har flyttat till Oregon för att få hjälp att dö:

 

Kolla också:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar