tirsdag 20. september 2016

Vill du veta hur det egentligen är i de svenska förorterna?



Blodet drypper och pistolkulorna susar i Hersis video
Undrar du hur det är i förorterna i Sverige?

Sherihan ”Cherrie” Hersis song berättar det för dig: 
”Alla har tabanja.”

Tabanja är turkiska för pistol.


Jag skall inte uttala mig om musiken. 
Det som är interessant här är vad täxten berättar oss om livet och människorna i Sveriges invandrartäta förorter. Jag har inte hittat något i svensk media som steller frågotäcken vid det hon skriver OM. Varför?



Sherihan ”Cherrie” Hersi sade till Dagens Nyheter:



”Att vara somalier, svart, muslim, kvinna och från Rinkeby 
gör mig till en röst för många. 
Det är fett – för jag önskar att jag hade haft en tjej som sjöng om det jag gick igenom när jag var yngre.” 







Men det finns inte mycket tröst i denna sång.

Hennes sång är ett vittnesbyrd om en mislyckad integrationspolitik.

Ett vittnemål om ett deprimerande och valdligt samhälle ved sidan om det svenska samhället.

Det kan också lesas som ett hot om uppror, eftersom fokus genom sången är att alla, hela orten, har skjutvapen, ”tabanja”.



En av hennes fans skriver i kommentarfältet:

"Riktigt skönt låt med budskap utan att säga eller avslöja för mycket, plus skit vacker röst. Tung e du!!!!"


Problemerna i förorterna växer för varje dag. Det går en hårfin gräns någonstans - vem definerar när "problemerna" går över i lågintensitets inbördeskrig?

Svenska politiker måste använda Polis, Hemvärn och Försvar för att sätta i förvar de yrkeskriminella och de största radikaliseringhoten, samt ge ressurcer och lagstöd som behövs.
Vi måste börja där. 
  
Det är bra att försvara sig mot Russland, men just nu är hotet mot Sverige inom våra egna gränser lika stort, om inte større: Radikalisering och islamsk terror. 



 "TABANJA"; SÅNGTEXTEN
(Hittat på Genius)

En annan kommentar till sångens text
[Vers 1]
Vem ringde polisen?
Ingen annan bryr sig
Jag hör skotten hela tiden
Dom går med dubbla magasiner
Han ska beckna eller bli som Zlatan
Alla kompisarna tänker samma

Hur ska han fatta något när ingen lär han x2

[Hook]
Snälla bara ge han en chans, orten tar han ingenstans
Hela orten har tabanja x5


[Vers 2]
Dom fann alla bevisen
Platsen han blev gripen
Han ska sitta inne x2
Han ska beckna eller bli som Zlatan
Polisen kom jag såg han åka fast
Hur ska han fatta något när ingen lär han x2

[Hook]
Snälla bara ge han en chans, orten tar han ingenstans
Hela orten har tabanja x5

[Bridge]
Flyttar ut till byn, ny familj, jag var 9 år
Idag är jag 23 och jag vet mer än vad jag visste då
Nu förtiden känns det lite som jag vill därifrån
Vaknar varje dag och jag ber för min lillebror

[Hook]
Snälla bara ger han en chans, orten tar han ingenstans

Hela orten har tabanja x5

Från Hirsis video



DU KANSKE OCKSÅ VILL KOLLA:
 















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar