mandag 7. november 2011

FILM: Vis den i kyrkan!


”Finger of God” - Vilken undebar, trosstärkande film! Kan vi visa den i kyrkan som start på en lång och god lovsångs och bönekväll/dag? Prata lite innan filmen drar i gång, om Den Heliga Ande? Vad tror vi egentligen att Gud gör i dag- nu? Jag önskar att filmen skulle visas i alla kyrkor! Vi skall vitna om Gud, om vad Han gjorde i Bibelns tid, vad Han har gjort upp genom århundraden sedan dess, och vad Han gör I DAG. Och den här filmen är ett jättebra sätt att göra det på. Eller vad tycker du? Du MÅSTE kolla den här filmen…

Det finns många tillfällen där Gud helar i Sverige. Många, många, många - de flesta hoppas jag - har upplevd att Gud har helat eller gjort mirakler. Att Han hör våra böner. Och att Gud verkligen kommer oss nära när vi brukar tid med Honom - som en vilken som helst annan vän
IHOP: Cory Asbury
Men det finnas också platser där Gud verkar extra stärkt, människor som Gud verkar extra stärkt genom. Det har ofta varit så, och det är också sådan i dag.
Jag VET, därför att jag har varit på en sådan plats, International House of Prayer i Kansas City, USA.
Jag kan inte förklara Gud, alt varför Han gör som Han gör. Men jag såg på den här platsen att det var en sådan innerlig överlåtelse hos människorna. Dom kom tillsammans för att vara tillsammans med Gud, helt enkelt. Och Han kom.


Det kan vara så i våra kyrkor också! Om vi vill… Det säger jag därför att vi inte kan förvänta att Gud vill pressa sig in i vårt tighta gudstjänstprogram. 
Om vi verkligen vill, måste vi ge Gud plats. I våra liv, och i gudstjänsten.
Inte bara för att be om saker, men för att bara vara tillsammans ned Honom. Söka Hans ansikte och inte bara Hans händer, som det står i en bok jag lånade i kyrkan förra veckan, av Tommy Tenney, ”På jakt efter Gud”.
Och när vi känner på det, så känner vi att det är sant. Det ÄR gott när barnen pratar med oss därför att de har lust, och inte därför att de vill ha godis eller någon leksak. Och Gud vill också att vi skall komma därför att vi vill vara tillsammans med honom.

Många tror att det är fel att söka Gud på det sättet. Att man bara vill ha manifesteringar och upplevningar. Och det är naturligtvis fel om man bara jagar upplevningar. Men det är inte det som det är talas om här. Den här filmen handlar om att jaga Gud själv, att ställa sig till disposition för Gud så att Han kan bruka oss som sitt redskap på jorden, så som Han önskar. Och det är inte fel, det är att söka leve efter Guds ord. Sen är det inte upp till oss att bestämma hur Gud vill umgås oss.

Jesus har utfriad oss från våra synder med sitt blod, och gjort oss till konungar och präster för sin Far (Upp.1:6, 5:10, 1.Pet.2:5,10). Det låter jo lite udda i 2011, men det finns saker i Bibeln som är underbara sanninger och som kyrkan borde gå djupare i och undervisa i. Jag nekar att gå med på att svenskar inte klarar av mer än 45 minutter undervisning! Guds ord ER inte tråkigt, det är spännande och berättar underbara saker om Gud och om dig och mig. Och om hur Gud vill göra saker GENOM oss.
Det är VI som gör Gud tråkig! Gud är ingen teori. Gud är verkleg. Han har en uppgift just för dig, som ni skall göra tillsammans! Guds Heliga Ande bor i deg – det är ingen småpotatis precis!  J

 Lovsång är inte att sjunga bra sånger. Det är att bedja. Att ösa ut sitt hjärta till Gud. Att tala med Honom. Komma nära. Inte prestera något. Bara vara. Lyssna. Ta emot.

På IHOP finns mängder av ungdomar – båda kön – som från hjärtat sjunger:

I’ve finally found where I belong, In Your presence
I’ve finally found where I belong, to be with You, to be with You
(Äntligen har jag hittat var jag hör hemma, I Din närhet
 Äntligen har jag hittat var jag hör hemma, att vara tillsammans med Dig)

Jag, och många, många andra, ber att detta också skall runga genom svenska kyrkor från djupet av våra hjärtan.

Låt oss kolla den här filmen tillsammans, och känna glädje över vad Gud gör i dag. Känna förväntan över vad Han har förberedd för oss. Känna längtan efter att känna till fullo och verka för vår underbara Gud!  J
Gud, jag är här – sänd mig!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar